Prikázania a ich nový, inšpiratívny výklad

Autor: Igor Stankovský | 3.11.2015 o 15:31 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  548x

Dnes, po mnohých storočiach, odkedy ľudstvo obdržalo Desatoro môže byť človeku ukázané, akým spôsobom sú prikázania prepojené s tromi základnými Zákonmi univerza, na ktorých stojí celé stvorenie.

Desatoro prikázaní predstavuje súbor základných pravidiel pre správny, šťastný a harmonický život ľudí na zemi. Poznanie týchto pravidiel a ich dodržiavanie totiž stavia človeka do súladu s Vôľou Stvoriteľa. Človek si tak plní svoju základnú povinnosť tvora voči Tvorcovi. Tvora, ktorý zohľadňuje Vôľu Tvorcu vo svojom každodennom živote, čo jediné mu môže priniesť šťastie, mier a naplnenie, pretože tento tvor žije predsa v Jeho stvorení, podliehajúcom Jeho Zákonom.

Dnes, po mnohých storočiach, odkedy ľudstvo obdržalo Desatoro však môže byť človeku ukázané, akým spôsobom sú prikázania prepojené s tromi základnými Zákonmi univerza, na ktorých celé stvorenie stojí a prostredníctvom ktorých sa samočinne naplňuje láska a spravodlivosť Stvoriteľa. Tieto tri základné Zákony vložil do chodu univerza jeho Tvorca a sú výrazom jeho všemúdrosti. Každý ľudský čin, každé ľudské slovo, ba dokonca i každá myšlienka, či cítenie sú podriadené účinkom týchto Zákonov, v ktorých sa sami odmeňujeme, alebo trestáme. V ich spravodlivých účinkoch sa nám za naše dobro dostáva dobra a za naše zlo zla, čím je zaručená absolútna spravodlivosť, a to až do najmenších detailov.

No a onými Zákonmi, onými tromi základnými piliermi, na ktorých stojí chod celého univerza sú Zákon Spätného účinku, Zákon tiaže a Zákon rovnorodosti. Všetky tri pôsobia ako v rovine hmotnej a fyzickej, tak i v rovine duchovnej.

Prvým je Zákon spätného účinku, z fyziky známy ako zákon akcie a reakcie. Každej akcii zodpovedá primeraná reakcia, hovorí nám fyzika. V duchovnej oblasti to znamená, že čo človek do chodu tohto univerza zaseje, to aj zožne. Ak teda seje svojimi myšlienkami, svojimi citmi, svojimi slovami a svojimi činmi dobro, zožne dobro. Ak ale myšlienkami, citmi, slovami a činmi koná zlo, vráti sa mu zlo. Akého druhu je totiž akcia, takého druhu musí byť i reakcia. V jednoduchosti tejto zákonitosti sa dokonalým spôsobom uplatňuje veľká a univerzálna Spravodlivosť.

Druhým základným Zákonom univerza je Zákon tiaže. Na fyzikálnej úrovni súvisí s gravitáciou, prostredníctvom ktorej všetko fyzicky ťažké padá nadol a iba to, čo je fyzicky ľahkým, alebo čo je iným spôsobom schopné prekonať zákon gravitácie, iba to sa je schopné vzniesť nahor.

V duchovnej rovine je to podobné. Všetko ťažké, čiže zlé, nízke a nesprávne klesá nadol a zaťažuje nás. Naopak, všetko ľahké, čiže dobré, ušľachtilé a spravodlivé stúpa nahor a povznáša nás. I preto je trebárs peklo situované vždy smerom nadol, kým nebo celkom logicky zase nahor. Kvalita všetkého, čo cítime, myslíme, hovoríme a činíme nás teda buď v prípade zla tlačí nadol, alebo v prípade dobra povznáša nahor.

No a posledným, tretím Zákonom je Zákon rovnorodosti, prostredníctvom ktorého je rovnaké priťahované k rovnakému. Vrana k vrane sadá a rovný rovného si hľadá, hovorí ľudové príslovie, naznačujúce práve účinky tohto Zákona. Na jeho základe je teda dobro priťahované k dobru a zlo ku zlu. Na základe neho vznikajú napríklad rôzne politické strany, čiže zoskupenia ľudí rovnakého presvedčenia, na základe neho vznikajú priateľstvá, či iné spôsoby združovania a zbližovania ľudí, majúcich nejaké spoločné záujmy. Na základe neho nachádzajú vzájomné sympatie trebárs fajčiari k fajčiarom, alkoholici k alkoholikom, ale aj spravodliví, čestní a ušľachtilí ľudia ku sebe navzájom.

Pred mnohými storočiami, keď nám bolo prinesené Desatoro nebola ešte duchovná zrelosť ľudského ducha na takej úrovni, aby sa im vo všetkej prostote a jednoduchosti mohlo povedať o troch základných pilieroch univerza. Ľuďom boli preto darované prikázania, z ktorých každé jedno jediné v sebe dokonalým spôsobom zohľadňuje účinky všetkých troch vyššie spomínaných Zákonov. Človek dávnej doby teda o nich nemusel vôbec nič vedieť, pričom však rešpektovaním prikázaní vo svojom každodennom živote konal tak, že mu spomínané, tri základné Zákony univerza mohli prinášať iba dobro, mier a šťastie.

No a my si teraz ukážme úzku vzájomnú prepojenosť každého prikázania s tromi základnými piliermi stvorenia, ktoré tvorí Boží Zákon spätného účinku, Boží Zákon tiaže a Boží Zákon príťažlivosti rovnorodého.

Prvé prikázanie znie: Ja som Hospodin tvoj Boh, nebudeš mať iných bohov, ktorým by si sa klaňal.

V tomto prikázaní sa hovorí, že Stvoriteľ má byť tou najvyššou hodnotou v našom živote. On a jeho Vôľa majú byť pre nás tým najzásadnejším a najrozhodujúcejším, čo vôbec jestvuje. Jedine k Pánovi máme upierať svoj zrak a jedine jeho Vôľu zohľadňovať vo všetkom, čo myslíme, cítime, hovoríme a konáme.

Človek sa má usilovať k Pánovi a k jeho hodnotám, aby sa stal s nimi čo najviac rovnorodý a aby ako rovnorodý mohol byť priťahovaný k zodpovedajúcej rovnorodosti, teda k Bohu. Ide tu teda o Zákon rovnorodosti, ale i Zákon tiaže, na základe ktorého všetko dobré, svetlé, spravodlivé, čisté a ušľachtilé môže, ba musí stúpať nahor.

Druhé prikázanie znie: Nevezmeš meno Božie nadarmo.

Znamená to, že meno Pána musí byť vyslovované iba s tou najvyššou úctou. Hlboká a posvätná úcta k Stvoriteľovi je prejavom ušľachtilosti duše. Avšak každá ušľachtilá ľudská duša sa stáva svetlou a ľahkou a preto i schopnou stúpať na základe Zákona tiaže nahor, smerom k Najvyššiemu.

Naopak, zlorečenie, či znevažovanie mena Najvyššieho bezmyšlienkovitým a povrchným používaním je necnosť. Je to hriech, zaťažujúci ľudskú dušu, ktorá musí nevyhnutne klesať prostredníctvom Zákona tiaže dolu do temnoty, vzďaľujúc sa od Pána.

Tretie prikázanie znie: Pamätaj na to, aby si svätil sviatočný deň.

Svätenie sviatočného dňa spočíva v uvažovaní človeka nad tým, ako sa mu darí v jeho živote kráčať podľa Vôle Najvyššieho. V čom sú v tomto smere jeho prednosti a v čom zase jeho nedostatky, ktoré je treba zlepšiť. Kto takýmto spôsobom analyzuje každý svoj predošlý týždeň, ten sa v podstate vedome snaží stať čo najrovnorodejším hodnotám Najvyššieho a takýto človek bude na základe Zákona rovnorodosti o k Najvyššiemu nevyhnutne priťahovaný.

Štvrté prikázanie znie: Cti otca a matku.

Čo kto zaseje, to aj zožne! Akej kvality je akcia, takej kvality bude aj reakcia. Za preukázanú česť sa teda človeku samotnému dostane cti a za preukázané dobro sa i jemu samému dostane dobra. Avšak za akékoľvek prejavenie zla musí ku nemu samému prísť zlo. Štvrté prikázanie teda jednoznačným spôsobom súvisí s neomylným pôsobením Zákona spätného účinku.

No a so spomínaným Zákonom spätného účinku majú zároveň priamy súvis i všetky ostatné prikázania, ktoré človeka varujú pred konaním, jednotlivými prikázaniami celkom konkrétne špecifikovaného zla, pretože ak toto zlo učiní, musí sa napokon vrátiť k nemu samotnému a musí ho bolestivo udrieť.

Kto by teda zabil, seje tým zlo a zlo bude musieť nevyhnutne zožať.

Kto by smilnil, seje tým zlo a zlo bude musieť zožať.

Kto by kradol seje zlo a zlo bude musieť zožať.

Kto by krivo svedčil voči svojmu blížnemu seje zlo a zlo bude musieť zožať

Kto je žiadostivý po manželke blížneho svojho seje zlo a zlo bude musieť zožať.

Kto je žiadostivý po majetku blížneho svojho a po čomkoľvek, čo jeho je seje zlo a zlo bude musieť zožať

Takto sa teda človek sám musí odmeňovať, alebo trestať v neomylných účinkoch troch základných Zákonov univerza, ktoré sú geniálnym odrazom všemúdrosti Najvyššieho. V účinkoch týchto Zákonov boli totiž už dopredu predznamenané všetky city, myšlienky, slová a činy ľudí, za ktoré budú musieť nevyhnutne niesť osobnú zodpovednosť pred dokonalou Božou Spravodlivosťou.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál nesúhlasí s postojmi Sulíka.


Už ste čítali?